maanantai 12. helmikuuta 2018

Välilaskusekoilua Dohassa

Pari viikkoa sitten Denpasarin lentokentällä oli täysi hulina päällä. Qatar Airwaysin lento Balilta Dohaan oli myöhässä, jonka seurauksena missasimme jatkolennon Dohasta Helsinkiin, ja seuraava vapaa lento lähti vasta seuraavana päivänä neljältä. Koska myöhästyimme niukin naukin jatkolennolta, jouduimme (tai oikeastaan saimme) viettää ylimääräisen vuorokauden Dohassa.

Kun muutama viikko aiemmin olimme lentäneet Suomesta Dohan kautta Balille, meillä oli yli 10 tunnin odottelu Dohassa. Tällöin olimme kuitenkin lyhyen yölennon jäljiltä aivan liian väsyneitä lähteäksemme etsimään taksia ja kierrelläksemme Dohaa. Totta puhuakseni, odotukseni Dohasta eivät olleet kovin kummoiset: pidin sitä pelkkänä "keskelle ei mitään" rakennettuna pilvenpiirtäjäkaupunkina, josta ei löytyisi yhtikäs mitään kiinnostavaa. Voi, miten väärässä olinkaan!

Doha on siis Persianlahdella sijaitsevan Qatarin pääkaupunki. Qatar Airways, jolla lensimme, tarjosi meille myöhästymisen takia asiaankuuluvasti hotellimajoituksen Dohasta sekä illallisen ja aamupalan. Koneen saapuessa Balilta Dohaan lentokentällä oli vähän hämminkiä ja odottelua, kun kaikki Helsinkiin jatkavat parveilivat samassa paikassa henkilökunnan yrittäessä tarkistaa kaikkien passeja, jatkolentoja ja yöpaikkoja. Siinä vaiheessa, kun pääsin 10 tunnin lennon jälkeen syömään, suihkuun ja nukkumaan olin kuitenkin supertyytyväinen, ettei tarvinnut kököttää koneessa matkalla Helsinkiin.

Seuraavana aamuna Dohassa kävimme kiertelemässä kaupunkia muutaman tunnin ajan. Aika nopeasti huomasin, että paikka ei todellakaan ollut pelkkiä pilvenpiirtäjiä. Majoituimme kaupungin "vanhemmassa" osassa, jonka lähellä oli esimerkiksi Souq Waqif ja Islamilaisen taiteen museo. Jälkimmäinen tosin aukesi perjantaisin vasta puoli kahdelta iltapäivällä, enkä siis suureksi harmikseni päässyt siellä käymään.

Souq Waqif

Souq Waqif oli sokkeloinen markkina-alue, josta kierrellessä löytyi yhtä sun toista. Souq Waqifissa oli myös ravintoloita joihin istahtaa alas, mutta me tyydyimme tällä kertaa vain ihastelemaan kauniita mattoja, lamppuja ja muita toinen toistaan kauniimpia asioita. Souqista löytyi myös lemmikkieläimiä, jotka näyttivät todella surullisilta kököttäessään pienissä häkeissä auringon paisteessa. Vähän kauempaa markkina-alueesta löytyi myös aitaus täynnä kameleita, jotka huomasimme sattumalta kummastellessamme yhtäkkiä ilmassa leijuvaa hajua :D

Rantabulevardin varrella oli näkymät satamaan, kaupungin uuteen osaan ja Islamilaisen taiteen museoon

Souq Waqifin ympäristön lisäksi kävelimme pitkin palmujen reunustamaa Dorniche-rantabulevardia, jonka varrella on vanha satama ja ulkoapäin katsottunakin hieno Islamilaisen taiteen museo. Lahden toisella puolella komeili Dohan uusi osa ja sen hulppeat pilvenpiirtäjät. Bulevardilla tepastellessa oli kyllä tyytyväinen että sai nauttia vielä ylimääräisen päivän lämmössä ennen Suomeen palaamista.

Loppujen lopuksi oli siis onni onnettomuudessa, että lentomme myöhästyi. Dohasta löytyi lyhyelläkin visiitillä mielenkiintoista nähtävää, ja kaupunki oli niin paljon enemmän, mitä olin osannut odottaa.

1. Tosi kiva postaus! Itsekin kerran meinasin palata Macauun Dohan kautta, mutta löysinkin sitten kohtuuhintaiset suoratlennot Hong Kongiin. Jäi kyllä vähän harmittamaan, koska olisin mielelläni ollut Dohassa ainakin yhden yön. Ja sun kertomusten perusteella se tosiaan on näkemisenarvoinen paikka!

Tuntuiko siellä turvalliselta länsimaalaisena ja muutenkin? Itse kun en ole koskaan Lähi-idässä käynyt, en osaa arvioida yhtään uskaltaisiko siellä esim liikkua yksin naisena.

1. Kiitos kommentista! Dohassa liikuin päivällä, ja se tuntui kyllä turvalliselta paikalta :) Oon myös ymmärtänyt, että Doha on tosi turvallinen kohde muutenkin, ja meihin suhtauduttiin todella ystävällisesti siellä missä liikuttiin. Oli myös todella siisti ja moderni kaupunki.

2. Monesti semmoiset paikat jotka eivät niin kiinnosta niin yllättävät positiivisesti :) Mulle on käynyt noin muutamia kertoja :D Mielenkiintoisen oloinen kaupunki! Joten hyvä kun teidän lento oli myöhässä :)

1. Aivan totta! Se varmaan myös, että kun odotukset ei olleet korkealla ja tähänkään paikkaan en kerennyt etukäteen paljoa tutustumaan, niin näin kiva kohde oli kyllä tervetullut yllätys :D