perjantai 24. helmikuuta 2017

Roadtrip Lofooteille

Maailman positiivisin vuori

2016 elokuun loppupuolella lähdimme neljän kaveruksen voimin roadtripille Pohjois-Norjaan määränpäänä kuvankauniit Lofootit.  Reittisuunnitelmana oli perinteinen; käsivarren kautta Lofooteille ja Kiirunan kautta takaisin. Menomatkalla koukkasimme kuitenkin Tromssan kautta, nyt kun kerta Norjaan asti oltiin lähdetty. Aikataulu oli tiukka, vain 5 päivää, mutta silti noin 2500 kilometriä taittui melko rattoisasti, ja kerkesimme katsella maisemia muutenkin kuin vain auton ikkunasta.

Jos Kilpisjärven ympärillä kohoavat tunturit ovat jo vaikuttavia, niin Norjan puolella vuoret saavat oikeasti hieraisemaan silmiä: Ovatko nämä maisemat todella vain parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä Suomen rajalta? Ensimmäiset pari tuntia (no okei, koko reissu) Norjan puolella kului hokemalla ”Ooo, kattokaa ihana..!”. Maisemat todella olivat henkeäsalpaavat, ja silloin tällöin nousimme autosta vain nauttimaan auringosta ja vuorien silueteista.

Näkymä Tromssaan

Tromssassa pysähdyimme syömään ja kuljeskelemaan kaupungilla. Auringonlaskun aikaan ajoimme kaupungin päällä olevan mäen juurelle, josta pääsimme vaijerihissillä ylös asti. Vasta ylhäällä hoksasimme, että mäen päälle olisi myös päässyt helposti polkuja kiipeämällä, vaikka alhaalta matka ylös näytti vaativan kovaa kuntoa. Korkeuksien arviointi on melko vaikeaa, kun yleensä korkein paikka jonne pääsen on asuntoni kerrostalon neljännessä kerroksessa…  Jos siis sattuu käymään Tromssassa, suosittelen kyllä kipuamaan huipulle omin voimin, ja poluilla näyttikin kulkevan paljon paikallisia lenkkeilijöitä. Maisemat ylhäällä olivat todella kauniit ja vietimme ylhäällä noin tunnin auringonlaskua ihaillen.

Leirintäalue vuorimaisemissa

Tromssasta jatkoimme Lofooteille päin, yöpyen teltassa ja/tai autossa, missä ikinä näyttikään olevan hyvä yöpymispaikka. Mukana meillä oli teltan lisäksi kaasukeitin ja yksinkertaisimmat ruoanvalmistusvälineet (kattila, lautasia, veitsilusikkahaarukka-systeemin) sekä yksi kylmälaukullinen ja pari kassillista kuivamuonaa sekä voita ynnä muuta sellaista. Peseytyminen nojasi täysin huoltoasemien vessoihin, joskin meillä oli monta vesikanisteria, mikä auttoi esimerkiksi hampaiden pesussa, jos ennen sopivan telttapaikan löytämistä oli viimeinen huoltoasemapysähdys unohtunut. Leirintäalueella yövyimme vain kerran, koska puolessa välissä reissua kaikki olivat jo oikean suihkun tarpeessa. Leirintäalueemme oli muistaakseni 100–200 kilometrin päässä Lofoottien viimeisestä saaresta Å:sta, ja se oli aivan päätien vieressä upeissa vuorimaisemissa. Kuinkas muutenkaan?

Maisema Lofooteilta merelle

Tietä Lofooteille kuvataan syystä serpentiiniksi. Se mutkittelee paljon, ja monin paikoin näkee kuinka tie tekee edessä päin pitkän mutkan ja jatkuu taas eteenpäin vain vajaan kilometrin päästä siitä, missä sillä hetkellä on menossa. Maisemat ovat kyllä niin kauniit, että tie saa luvankin mutkitella, että kaikkea kerkeää ihastella. Lofoottien päässä avautuu silmänkantamattomiin jatkuva meri, joka on vaikuttava, vaikka asun itsekin rannikolla. Lofoottien kärjessä vaeltelimme vuorilla ja rantakallioilla, kunnes oli aika kääntää Mazdan keula tulosuuntaan päin.

Ranta matkan varrella

Koko reissun ajan sää oli meille epätavallisen suotuisa. Olimme varustautuneet kumisaappain ja tuulitakein syksyiseeen Pohjois-Norjaan, mutta aurinko porotti joka päivä ja lämpötila päivisin kipusi 20 celsius-asteen paremmalle puolelle. Kävimme jopa meressä viilentymässä, vaikka uimapuvut otettiin mukaan puolitosissaan hyytävän kylmä pulahdus mielessä.

Lofootit

Svolvær

Matkalla Lofooteille ja takaisin pysähdyimme muutamassa kylässä ja kaupungissa hakemassa lisäystä ruokavarastoihin (lue: herkkuvarastoihin) ja katselemassa paikkoja. Reissuun lähdimme pikkubudjetilla, ja neljän hengen reissun hinnaksi tuli alle 200 euroa per nuppi sisältäen bensat, ruuat ja leirintäalueen. Tosin tankki kannattaa tankata täyteen Suomen puolella, ja ajella takaisin tullessa Ruotsin puolelle, ennen kuin täyttää tankin äärilleen seuraavan kerran, koska hintataso Norjassa on hieman korkeampi.

Kaiken kaikkiaan reissu oli mieleenpainuva ja täynnä upeita ja hauskoja muistoja. Jos vain auto löytyy, niin roadtrip Norjaan on todellakin kokemisen arvoinen, eikä reissukaan maksa maltaita kun on valmis tinkimään mukavuuksista. Oikealla porukalla ja positiivisella asenteella epätoivoinen teltan kasaaminen pilkkopimeässäkään ei ole ongelma vaan yksi reissun hauskimmista muistoista.

Lofootit

************************************************************************

Last August I went on a roadtrip with three of my friends. Destination was Lofoten in northern Norway and we drove 2500 km in five days. The views were unbelievable through the entire trip and the the weather – believe it or not – was great; warm and sunny every day.

We had a tent with us, so we didn’t have to pay for accommodation and we cooked our own meals so the costs of the food were low. In total, each of us paid less than 200 euros for our unforgettable trip. I recommend roadtrips with good friends and beautiful landscapes. This has been one of the best experiences in my life so far.